Niz velikih dešavanja u finansijama i popularnoj kulturi ukazuje na to da je 2021. zvanično započelo masovno usvajanje kriptovaluta.
Pohod ka masovnom usvajanju blockchaina i kriptovaluta napravio je značajne korake u 2021. jer su rast decentralizovanih finansija (DeFi) i nezamjenjivih tokena (NFT) gurnuli kripto svakodnevno u centar pažnje medija.
Od uspona mem novčića kao što su Dogecoin (DOGE) i Shiba Inu (SHIB) do velike popularnosti modela igranja za zaradu i popularnih protokola kao što je Axie Infinitiy, 2021. je pokazivala svijetu mogućnosti za stvaranje prihoda, koji postoje u okviru ekosistema kriptovaluta.
I ne samo angažovanje projsečnog “Džoa i Džejn” daje nagoveštaje da je masovno usvajanje kriptovaluta pred nama, jer višestruki veliki događaji u popularnim sferama pokazuju da tehnologija blockchaina polako postaje oslonac u globalnom društvu.
Evo pogleda na neke od najznačajnijih događaja u 2021. koji ukazuju na to da je masovno usvajanje kriptovaluta tu.
Ogromni ugovori o podršci dospijevaju na naslove mejnstrim medija
Jedan od najznačajnijih znakova masovnog usvajanja u 2021. godini bio je porast velikih ugovora o odobravanju i partnerskih ugovora između kompanija koje se odnose na kriptovalute i drugih velikih organizacija kao što su sportski timovi i profesionalne sportske organizacije, kao i poznate ličnosti i uticajni ljudi.
Nedavno je Cripto.com šokirao svijet kada je objavio potpisivanje 20-godišnjeg ugovora o pravima imena sa vodećom sportskom i zabavnom kompanijom AEG o preimenovanju Staples Centra u Los Anđelesu u Cripto.com Arena.
Kao dio ugovora vrijednog 700 miliona dolara, Cripto.com će sarađivati sa Los Anđeles Lejkersima i Los Anđeles Kingsima i postati „zvanični partner platforme za kriptovalute“ za popularne sportske franšize.
Ovaj ugovor o imenovanju za Cripto.com prati sličan potez ranije tokom godine sa berze kriptovaluta FTX, koja je potpisala 19-godišnji ugovor od 135 miliona dolara sa okrugom Majami Dejd o preimenovanju matičnog stadiona Miami Heats u FTX Arenu do 2040.
Osim ovih velikih višegodišnjih, višemilionskih ugovora o podršci, postojao je niz drugih odobrenja vezanih za kriptovalute, uključujući sponzorski ugovor između Coinbase-a i Nacionalne košarkaške asocijacije, i partnerstvo između New York Digital Investment Group i Houston Rockets, koji će vidjeti da investiciona firma plaća franšizu koristeći Bitcoin (BTC).
Glavni brendovi prihvataju NFT kulturu
Još jedan znak masovnog usvajanja je prihvatanje NFT kulture od strane globalno priznatih brendova kao što su McDonald's i Burger King, koji žele da iskoriste popularnost brzo rastućeg kripto podsektora kao način da se angažuju sa svojim klijentima.
Uprkos široko rasprostranjenom napadu na kriptovalute u Kini, McDonald's China je 8. oktobra lansirao svoju liniju NFT-ova „Big Mek Rubikova kocka” kako bi proslavio 31. godišnjicu kompanije na kineskom tržištu i podijelio set od 188 NFT-ova zaposlenima i klijentima kao deo poklona.
U septembru je Burger King pokrenuo marketinšku kampanju fokusiranu na NFT pod nazivom „Keep It Real Meals“ u kojoj su kupci imali priliku da skeniraju QR kod koji je došao sa njihovim obrocima kako bi dobili jedan od tri kolekcionarska komada. Igrači koji sakupe sva tri komada mogu da ih zamijene za digitalni kolekcionarski predmet kao nagradu, jednogodišnju zalihu hamburgera ili poziv sa nekim od poznatih ličnosti kampanje.
Sav ovaj fokus na NFT od strane velikih brendova i korporacija dolazi u trenutku kada interesovanje javnosti za NFT raste, o čemu svjedoče podaci iz Google Trends-a, koji pokazuju da su pretrage fraza u vezi sa NFT-om na rekordnom nivou, jer su NFT upiti sada prevazišli pretraživanje termina kao što su „DeFi“, „Ethereum“ i „blockchain“.
Gledaoci televizije su takođe sve više izloženi reklamama u vezi sa kriptovalutama sa poznatim portparolima, uključujući glumca Meta Dejmona i beka Nacionalne fudbalske lige Toma Brejdija.
Tradicionalne finansije konačno prihvataju Bitcoin
Treća stvar koja ukazuje na to da je usvajanje kriptovaluta u toku bila je integracija projekata vezanih za kriptovalute u glavne finansijske oblasti, a najveći primjer je izdavanje ProShares Bitcoin Strategy fonda za trgovanje na berzi (ETF) (BITO), prvi ETF vezan za Bitcoin koji je dozvoljen na američkom tržištu.
Pokretanje BITO-a je ubrzo praćeno lansiranjem VanEck Bitcoin strategije ETF-a (XBTF), što ukazuje na to da Komisija za hartije od vrijednosti Sjedinjenih Država može da odobri odobravanje budućih Bitcoin ETF-ova u ovom trenutku.
2021. je takođe vidjela značajnu integraciju blockchain tehnologije sa širim finansijskim sektorom jer su glavne mreže za obradu plaćanja, kao što su Visa i Mastercard, potpisale brojne ugovore širom industrije kriptovaluta kako bi omogućili vlasnicima kriptovaluta da koriste svoje tokene za plaćanje.
Više uticajnih kompanija fokusiranih na kripto, uključujući gorepomenutu Cripto.com, kao i BlockFi i Coinbase, koriste Visa mrežu za napajanje svog sistema debitnih i kreditnih kartica, dok se Mastercard udružio sa platformom za digitalna sredstva Bakkt, takođe postavljajući osnovu za podršku digitalne valute centralnih banaka (CBDC).
Činjenica da je više centralnih banaka širom svijeta objavilo da istražuju ili razvijaju sopstvene CBDC-ove svedoči o neizbježnoj integraciji i masovnom usvajanju blockchain tehnologije u širem globalnom finansijskom ekosistemu.
Iako je vjerovatno da će kripto tržište u cjelini nastaviti da doživljava svoje cikluse procvata i propadanja, kao i sva tržišta tokom vremena, vlasnici kriptovaluta treba da budu mirni kada znaju da je dugoročna putanja blockchain tehnologije ka širokom usvajanju i integraciji u brojnim aspektima našeg svakodnevnog života dok se Internet i Web 3.0 nastavljaju razvijati.
Upozorenje
Na samom kraju morate imati na umu da je ulaganje u kriptovalute i druge početne ponude kovanica („ICO“ – Initial Coin Offer) jako rizično i špekulativno, pa ovaj tekst nije preporuka vlasnika stranice kripto.ba ili pisca ovog teksta, da ulažu u kriptovalute ili druge ICO. Pošto je situacija svakog pojedinca jedinstvena, prije donošenja bilo kakve finansijske odluke, uvijek trebate konsultovati kvalifikovanog stručnjaka za ulaganja. Kripto.ba ne daje nikakve garancije u pogledu tačnosti ili pravovremenosti ovdje sadržanih informacija.